De 10 belangrijkste soorten bladgroen als ingrediënt voor groene smoothies.

Bladgroen is het belangrijkste ingrediënt in een groene smoothie. Daartoe behoren naast alle bekende sla- en koolsoorten en verse tuin- en wilde kruiden, ook het bladgroen van rode bieten, radijsjes of koolrabi. Zelfs het jonge blad van bomen en struiken die eetbare vruchten dragen, kun je gebruiken in je groene smoothie. De keuze is dus behoorlijk groot en je herkent ze als volgt: alle eetbare bladen die boven de aarde groeien en die je om je vinger kunt wikkelen.

Bladgroen is het belangrijkste ingrediënt in je groene smoothie. Om ervoor te zorgen dat het bladgroen in een groene smoothie heel glad en romig wordt, raden we aan om een hogesnelheidsblender te gebruiken. Bovendien stellen we je onze persoonlijke bladgroen favorieten voor incl. de aanbevolen hoeveelheid. Belangrijk bij onze keuze is dat deze soorten bladgroen goed smaken in combinatie met het fruit.

Blad van de braamstruik
Als je een braamstruik in de tuin hebt, oogst dan niet alleen de bramen maar ook de bladeren. Ze geven een aangenaam kruidig aroma af dat de smaak van de smoothie ten goede komt. Onze tip: je kunt natuurlijk ook het bladgroen van andere bessenstruiken gebruiken – probeer bijvoorbeeld eens het blad van aardbeien of frambozen uit.
Smaak: kruidig, brengt de smoothie goed op smaak
Eigenschap: helpt tegen diarree
Beschikbaarheid: bij een zachte winter het hele jaar
Aanbevolen hoeveelheid: 1 klein handje per liter smoothie samen met een handje mild bladgroen als spinazie of postelein

Andijvie
Heb je een extra detox nodig? Dan is andijvie met zijn spijsvertering bevorderende en ontgiftende bitterstoffen de juiste keuze. Sinds we deze kropsla voor de smoothiecultuur ontdekt hebben, voegen we regelmatig een paar andijviebladeren toe aan de inhoud van de blender. Onze tip: als je regelmatig bittere smaken proeft, went je gehemelte er snel aan.
Smaak: bitter, knapperig, fris
Eigenschap: bevordert de spijsvertering en ontgift, onze lievelings kropsla om te detoxen
Beschikbaar: het hele jaar
Aanbevolen hoeveelheid: 1 handje per liter smoothie met een milde soort bladgroen als spinazie of postelein

Veldsla
Veldsla behoort tot één van de mildste soorten bladgroen, in het bijzonder baby veldsla is zó mild dat deze zich leent voor alle denkbare smoothie creaties. Doordat veldsla niet zo gevoelig is voor vorst leent deze bladgroente zich uitstekend voor gebruik in het koude seizoen. Daar zijn we blij mee want veldsla bevat veel vitamine c en houdt daarmee verkoudheden zo lang mogelijk buiten de deur.
Smaak: mild, licht nootachtig
Eigenschap: past goed als je begint met groene smoothies, bevat veel vitamine C
Beschikbaar: het hele jaar;
Aanbevolen hoeveelheid: 1-2 handjes per liter smoothie, afhankelijk of er nog een soort bladgroen gebruikt wordt.

Boerenkool en groene kool
Als er in de winter weinig groens voor handen is dan is het tijd voor kool. Onze voorkeur gaat met name uit naar de extreem voedingsrijke boerenkool en naar groene kool omdat zij de hoogste waarden aan vitamine C, calcium, ijzer en plantaardig eiwit hebben. Omdat m.n. boerenkool een klein bittertje heeft raden we af om deze met scherpe kruiden als gember of chili te combineren. Onze tip: om de koolsmaak ietsjes af te zwakken: haal de nerf uit het midden van het blad.
Smaak: koolachtig, boerenkool licht bitter, groene kool smaakt milder
Eigenschap: superfood met veel eiwit, ijzer, calcium en vitamine C
Beschikbaar: Groene kool van september tot december in de biologische winkels en op markten; boerenkool van november tot maart.
Aanbevolen hoeveelheid: 4 – 5 middelgrote bladeren zonder nerf per liter smoothie en daarnaast een milde bladgroente als spinazie of postelein.

Peterselie
Gewoonweg goed! Peterselie is het hele jaar beschikbaar, veelzijdig met zowel lokale als exotische kruiden te combineren en daarnaast heel rijk aan vitaminen en mineralen. Tip: kies voor de platte peterselie, deze smaakt verfijnder dan de krulpeterselie. Andere wat onbekendere kruiden waarmee je ook uitstekend groene smoothies kunt maken zijn borage (komkommerkruid) en pimpernel. Vraag er maar naar als je op een versmarkt loopt.
Smaak: kruidig, smaakvol, kies voor platte peterselie
Eigenschap: rijk aan voedingsstoffen, tijdens zwangerschap matig gebruiken
Beschikbaarheid: het hele jaar door als plantje in pot. Als bosje vers geoogst van mei tot oktober.
Aanbevolen hoeveelheid: ½ bosje per liter smoothie met daarnaast een milde bladgroente als spinazie of postelein.

Postelein
De nog tamelijk onbekende winterslasoort postelein is de reden waarom wij ons vanuit smoothie oogpunt verheugen op het koude jaargetijde. Postelein smaakt heel mild, nog milder dan spinazie of veldsla en laat eigenlijk elke smoothie lukken. Met zijn hoge gehalte aan vitamine C zorgt hij op het juiste moment voor een middel tegen verkoudheid en griep. Omdat postelein alleen bij lage temperatuur groeit wordt het ook wel winterpostelein genoemd.
Smaak: heel zacht en mild, sappig.
Eigenschap: goed om mee te starten voor groene smoothies – met alles te combineren, bevat veel vitamine C Beschikbaarheid: van november tot maart in de biologische winkel en op versmarkten.
Aanbevolen hoeveelheid: 2 grote handen vol per liter smoothie.

Koolrabiblad en het blad van radijs
Wat bij andere mensen in de compostbak belandt, dat doen wij in de blender. En daar hebben we een reden voor: het blad van koolrabi en radijs smaakt in tegenstelling tot hun knolletjes heel mild en kunnen in je groene smoothie zowel met zoete als met hartige vruchten gecombineerd worden. Tip: vraag op een markt naar dit bladgroen, de markthandelaar zal het je graag gratis meegeven.
Smaak: heel mild van smaak. Het blad van koolrabi smaakt licht naar kool.
Eigenschap: gratis, heel geschikt als je begint met groene smoothies.
Beschikbaarheid: het hele jaar door, uit de volle grond van mei tot oktober.
Aanbevolen hoeveelheid:
 4-5 middelgrote koolrabibladen per liter smoothie combineren met een andere bladgroente evt. met de bladeren van een bosje radijs.

Romaine sla
Romaine sla is van de kropsla onze favoriet. In tegenstelling tot de gewone kropsla, lollo rosso of batavia sla smaakt romaine sla lekker fris in je groene smoothie. In de zomer past deze sla dan ook heel goed bij mild fruit als meloen, abrikozen, nectarines en perziken. Tip: mix wat ijsklontjes in je groene smoothie met romaine sla om het frisse karakter te benadrukken.
Smaak: mild
Eigenschap: aanbevolen kropsla naast andijvie, past heel goed bij milde fruit aroma’s.
Beschikbaarheid: het hele jaar door, van de volle grond: van mei tot oktober.
Aanbevolen dosering: 1 krop per liter smoothie

Spinazie
De absolute lieveling als je begint met groene smoothies. Lekker zacht van smaak laat spinazie zich met alle vruchten comineren en zorgt voor een fascinerende kleur groen in je groene smoothie. Tegelijkertijd bevat spinazie veel ijzer, kalium, magnesium en vitamine C. Tip: spinazie bevat veel oxaalzuur. Daarom kun je het beste niet meer dan 2 à 3 keer per week spinazie gebruiken voor je groene smoothie.
Smaak: heel mild.
Eigenschap: een goede groente om mee te starten voor groene smoothies – met alles te combineren. Bevat veel vitamine C, ijzer, kalium en magnesium.
Beschikbaarheid: het hele jaar door, van de volle grond van april tot november.
Aanbevolen dosering: 2 handen vol per liter smoothie

Wilde kruiden
Brandnetel, paardebloem, zevenblad, wilde kruiden zijn top om te gebruiken in je groene smoothie. Ze groeien gratis voor de deur van ons huis en bevatten extreem veel voedingsstoffen. Echte superfoods dus. Tip: Less is more! Al een kleine handvol per dag in je groene smoothie is voldoende. Gebruik alleen de kruiden die je goed kent en wissel regelmatig af.
Smaak: kruidig, pittig
Eigenschap: gratis superfood met veel hogere voedingswaarde dan gekweekte groenten en planten.
Beschikbaarheid: bij een milde winter het hele jaar door. Beste tijd: van maart tot oktober.
Beschikbaarheid: 1 handje vol per liter smoothie combineren met een milde bladgroente als spinazie of postelein.

 

 

 

Uit de blog van Lisette Kreischer:

....Kamille is natuurlijk het slaapmiddel bij uitstek. Tevens is kamille ook een heel heilzaam kruid voor allerlei andere aandoeningen. Kamille werkt pijnstillend, is ondersteunend voor de spijsvertering, reinigt de lever en werkt ontstekingsremmend.

Mijn slaapmengsel werd dus uiteindelijk: kamille, anijs, korenbloem en citroenmelisse getrokken in homemadeamandelmelk met een vleugje vanille, citroen en maple syrup. De amandelmelk is heel makkelijk te maken. Wel is een goede keukenmachine aan te raden. Er wordt veel geschreven over de Vitamix, die ook echt fantastisch werk levert, maar ben onlangs verliefd geworden op de Bianco Blenders van de ontzettend leuke leverancier: Green Yourself.

Lees hier de hele blog: http://www.lisettekreischer.com/the-sleep-elixer/

 

lourens presentatie mrt.14 .364.jpglourens presentatie mrt.14 .114.jpg lourens presentatie mrt.14 .117.jpglourens presentatie mrt.14 .119.jpglourens presentatie mrt.14 .364.jpglourens presentatie mrt.14 .763.jpg

 

 

© 2013 - 2018 Green Yourself | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel